Verslag ELE Rally.

Tijdens het eerste weekeinde van juni stond de regio Helmond-Eindhoven traditiegetrouw in het teken van de ELE Rally. Ruud en gelegenheidsnavigator René Bril kregen voorafgaand aan deze thuiswedstrijd startnummer 83 toegewezen. Met nog twee Chevrolet Kalossen in de klasse tot 1400cc beloofde het een spannende wedstrijd te worden.
Al voorafgaand aan de start op vrijdagavond moest het serviceteam, bestaande uit Rob Verhees, Theo Derix, Danny Voeten en Hendrik Starke, aan de slag om enkele kleine problemen te verhelpen aan de Seicento. Deze kleinigheden werden keurig opgelost, maar al op de eerste klassementsproef in Asten stak een ander bekend probleem de kop op. Ruud: “Afgelopen jaar hebben we diverse keren last gehad van het inhouden van de motor. Wij verweten het te warm worden van de brandstof als een oorzaak. Maar ondanks een speciaal op maat gemaakt hitteschild door Brabant 4×4 bokte de Seicento bij volle belasting nog steeds”. Hierdoor uit concentratie gebracht stuurt Ruud bij een haakse rechter bocht te snel in en wordt een steen in de binnenkant van de bocht geraakt. De binnenste stuurkogel komt los van het stuurhuis, waardoor het rechter wiel omklapt en de homokineet compleet vernield wordt. Gelukkig is het serviceteam snel ter plaatsen, maar doorrijden blijkt helaas geen optie.
“Een domme fout die op deze manier wel erg zwaar afgestraft wordt. Hopelijk kunnen we morgen met SuperRally en veel tijdstraf toch nog rijden” aldus een teleurgestelde Ruud direct na het stilvallen. Een nieuwe stuurkogel kon snel vervangen worden, maar de gebroken aandrijfaskoppeling behoorde niet tot de reserve-onderdelen. Na veel rondbellen werd deze uiteindelijk gevonden en stond de Seicento na een uurtje sleutelen rond drie uur ’s nachts weer klaar!
Na een korte nachtrust mochten Ruud en René van de technische commissie weer starten, zij het met een onoverbrugbare tijdstraf van 20 minuten. René: “Uiteraard hadden we de ambitie te winnen, nu gaan we voor de finish en een leuke dag!”. De eerste proef van de zaterdagochtend in Vlierden verliep onwennig en ook de daaropvolgende kp in Stiphout moesten Ruud en René weer in het ritme komen. “Het vertrouwen in de auto en uiteraard ook een in mezelf was ver te zoeken. Beetje bij beetje hebben we het tempo opgevoerd zonder daarbij risico’s te nemen” verklaart Ruud. De tweede doorkomt op de rondkoers in Vlierden was weer als vanouds. De kleinste auto van het veld plakte op de weg en de samenwerking tussen rijder en navigator verliep vlekkeloos. Helaas slaat opnieuw het noodlot toe wanneer de auto met een ratelend geluid aan de kant gezet wordt. Na een korte inspectie onder de motorkap weet het team genoeg; game over!
Ruud: “Rallysport blijft een mechanische sport en ondanks een lange en intensieve voorbereiding kun je technische mankementen helaas nooit helemaal uitsluiten. Jammer dat we het harde werk van de monteurs niet hebben kunnen belonen met een finish!”.
Wat de oorzaak van het met veel kabaal stilvallen van de kleine Fiat is, wordt de komende tijd onderzocht. Of het team dit seizoen nog in actie zal komen is dan ook erg onzeker.

Comments are closed.


Programmeren Matthijs Verhulst