Vroegtijd seizoenseinde na Short Rally.

Beter laat dan nooit, een verslag van de op zondag 28 augustusn Titanic Short Rally in Kasterlee, België. Tijdens de verkenningen op zaterdag 27 augustus bleek al snel dat de twee uigezette klassementsproeven niet met de Nederlandse kp’s te vergelijken waren. Ruud: “De Nederlandse wegen zijn veelal recht toe, recht aan en van goede kwaliteit. De smalle weggetjes rondom Kasterlee en Retie zijn meer bedoeld voor tractoren dan voor auto’s. Daarnaast mag er in bijna elke bocht gesneden worden waardoor zand en modder op het wegdek komen, erg glibberig dus!”.  Een dag later besloten Ruud en gelegenheidsnavigator Terry Hinsen de eerste boucle van twee proeven rustig te beginnen. De samenwerking tussen rijder en navigator verliep direct goed en het tempo ging gestaag omhoog. “Jammer dat ik de eerste kp nodig had om weer in het ritme te komen. Ook de bandenkeuze was niet helemaal goed, waardoor een scherpe tijd er niet in zat” aldus Ruud. Tijdens de 30-minuten service werd besloten om de bandenspanning flink te verlagen om meer grip te genereren. Deze beslissing pakte op de derde proef van de wedstrijd direct goed uit. Helaas moest de equipe de auto op het snelste gedeelte van deze kp aan de kant zetten. “Plotseling ontstond er een enorme rookontwikkeling. We zijn direct gestopt en toe we de motorkap opende zagen we overal motorolie. Doorrijden was dus geen optie” aldus Ruud. De oorzaak van de olielekkage blijkt een losgelopen bus van de adapter voor de oliekoeler. Het is slechts de tweede keer in zes jaar tijd dat het team met mechanische pech voortijdig de wedstrijd moet verlaten. Om er zeker van te zijn dat het motorblok geen schade heeft, wordt deze uitgebouwd en volledig gereviseerd. Ruud: “Rallysport is een mechanische sport, dus dit hoort er bij. Het betekent voor ons helaas wel het einde van seizoen 2011”.

Comments are closed.


Programmeren Matthijs Verhulst