Verslag Paradigit ELE Rally.

dscf9954kHieronder het uitgebreide verslag van de Paradigit ELE Rally waar het Ruud Middel Rally Team op vrijdag 27 en zaterdag 28 mei aan heeft deelgenomen.
Op vrijdag werd vaste waarde Rinus Camps vergezeld door monteurs Marco van Hoof en Geert van Dijck. Samen kwamen zij tot de conclusie dat niet de bobines, maar de brandstof in de tank te warm wordt waardoor vapor lock ontstaat (verdampen van brandstof). De uitlaat werd met de hulp van een op maat gemaakt hitteschild afgeschermd van de tank en ook de brandstofleidingen werden iets verlegd. Voor de eerste proef werden ook de schokbrekers bijgesteld, zodat Ruud en Rudy optimaal van start konden gaan. 
De eerste proeven van de dag in Vlierden, Asten en Mierlo werden behouden gereden. De achterstand op de naaste concurrentie, rijdend in een Chevrolet Kalos, bleef echter beperkt tot 14,4 seconden. Het vertrouwen in de auto en tussen rijder en navigator was goed en dus werd tijdens de 20-minuten service besloten de aanval te openen!
Ruud: “De startvolgorde voor zaterdag wordt bepaald door de stand van vrijdag. En het is wel zo prettig om de tweede dag met een voorsprong te beginnen!”. De tactiek bleek te werken, want na drie foutloze proeven in het donker stond de equipe 1,5 seconden voor! Daarnaast sloot het team de eerste dag als 54e in de algemene rangschikking af, terwijl zij als 80e gestart waren.
Na een erg korte nachtrust kon het team ´s zaterdags meteen aan de bak met kp “Strijpse Kampen”. Deze proef was uitgezet op het verkeersoefenterrein van legerbasis Oirschot. Een zeer bochtig parkoers, afgewisseld met snelle bochten en hoogteverschillen, erg uitdagend dus! Helaas werd de eerste passage door een ongeval geneutraliseerd waardoor het team pas in Stiphout de eerste proef van de dag reed. “De chicanes en versmallingen over fietspaden maken deze proef erg geschikt voor onze Seicento. Met een verschil van 2,3 seconden wisten we deze proef dan ook op onze naam te zetten” aldus Ruud. 
Tijdens de daaropvolgende 20-minuten service werd de auto door het snelle serviceteam volledig nagekeken en goed bevonden. De afstelling van de Fiat was echter nog niet helemaal naar Ruud´s zin waardoor op proef 9 een schuiver onvermijdelijk was. Rudy: “Juist op het smalste gedeelte van Strijpse Kampen kwam de achterkant van de wagen om. Met een greppel links en een greppel rechts is het een wonder dat de auto op de weg gebleven is. Omdat keren geen optie was, hebben we een gedeelte achteruit moeten rijden! Ondanks dit foutje hebben we maar 8,4 seconden verloren”.
De daaropvolgende proeven werd stuivertje gewisseld met de concurrerende Kalos-equipe. Voor aanvang van de eerste doorkomst in Wintelre (de thuisproef van het team) was het verschil slechts 0,2 seconden in het nadeel van Ruud en Rudy. Kp Wintelre gaat dwars door het dorp en telt 60% onverhard. Voor veel teams is dit daarom één van de mooiste proeven van Nederland. Voor het Ruud Middel Rally Team bleek Wintelre echter een hel! Ruud legt uit: “Met onze 13-inch wielen hebben wij het op gravelpaden al moeilijk, laat staan als we door het droge en mulle zand van weilanden moeten. Het had meer weg van Dakar dan van rally!” Na 10,34 kilometer afzien bleek dat het team maar liefst 57,3 seconden had moeten toegeven. Met een alles of niets instelling werd op de dertiende proef 12,7 en op de veertiende proef 2,7 seconden teruggepakt.
Op het serviceterrein werd na goed overleg met de monteurs besloten intermediate banden te monteren. “Het dreigde al even met regenen en wellicht hebben we met deze banden meer grip in de woestijn” grapte Ruud. De regen bleef echter uit en het zand in Wintelre was na meer dan 100 auto’s onbegaanbaar. “ In het spoor, uit het spoor, tussen de maïskolven door, het maakte niets uit, de auto kwam niet vooruit” vervolgt Ruud. In een haakse bocht gaf de Seicento zich gewonnen en het publiek moest er aan te pas komen om de equipe weer op weg te helpen. Met een inmiddels opgelopen achterstand van 2 minuten en 19 seconden was de overwinning onhaalbaar geworden. Rudy op het terrein van MCB tijdens de laatste service: “Erg jammer dat we het tot twee keer toe op dezelfde proef weggeven. Als Wintelre niet verreden werd, stonden we nu gelijk of zelfs voor! Maar ‘als’ telt helaas niet”.
Onder luide aanmoedigingen werd koers gezet naar de laatste drie proeven. De proeven Son, Spoordonk en wederom Son stonden nog op het programma. De eerste doorkomst op Ekkersrijt was goed voor een winst van 23,8 seconden. In Spoordonk werden nog eens 12,5 seconden goed gemaakt en onder het toeziend oog van duizenden toeschouwers werd op de laatste proef een spectaculaire 44e tijd in het algemeen klassement neergezet!
“Door het geweldige werk van Marco en Geert hebben we de hele dag op het randje kunnen rijden. In drie proeven tijd hebben we zelfs 1 minuut en 19 seconden goed gemaakt!” aldus Ruud. Met een achterstand van precies één minuut na 165,09 kilometer op snelheid is het team tevreden met een probleemloos verlopen wedstrijd. Maar liefst 13 van de 19 verreden klassementsproeven werden gewonnen! De kleine Fiat wist zich van de 80e startpositie op te werken naar plek 46.

Comments are closed.


Programmeren Matthijs Verhulst